Yükleniyor
  • Müşteri Destek
  • 0216 410 55 33

Kalite Yönetim Sistemi Tarihçesi

Bir çok kaynaklarda kalite'nin tarihinin 3000 yıl öncesine dayandığı belirtilmektedir. Hatta Mısırlıların piramitleri inşa ettiği zamanlara bile dayanabilir. Bazı tarihçiler kalitenin tarihinin insanlık kadar eski olduğunu düşündükleri halde, bazıları insanların not tutmaya başladığı zamanlara dayandığını belirtmişlerdir. Kalite ile ilgili ilk kayıtlar MÖ 2150 yılına Hammurabi Kanunlarına dayanmaktadır.

 

 

Kalite kavramı ilk Sanayi devriminden sonra ortaya çıktı. Eskiden ürünler baştan sona aynı kişi tarafından kalite kriterlerine göre üretilmiştir. Seri üretim başladığı sırada birçok insan ürün üretim sürecine dahil edildi ve böylece ürünler tüm süre boyunca tek kişi tarafından üretilmemiş oldu. 19'uncu yüzyılda Frederick Taylorve Henry Ford seri üretimde kullanılan metotların yetersizliğini farkına vardılar. Taylor yazdığı 'The Principles of Scientific Management' kitabıyla insanların endüstri alanlarında daha verimli çalışmasını sağladı. Taylor'un felsefesi üzerine kurulmuş bir kalite sistemi vardır. 

 

Taylor'a göre işçiler yaptıkları işi değerlendirebilecek, kontrol edebilecek kapasiteye sahip değillerdi. Bu nedenle de bitmiş ürünleri incelemek üzere kontrol elemanları vardı. Kalite, bitmiş ürünün kontrolü üzerine çalışıyordu. Muayene faaliyetleri bitmiş ürüne uygulandığı için önleyici bir yönü bulunmuyordu. Uygun olmayan ürünler hurdaya ayrılıyor, yeniden işleniyor ya da asgari şartları sağlayarak müşteriye satılıyordu. Muayene faaliyetleri, fabrika yöneticisi ya da üretim yöneticisine bağlı kontrol bölümü tarafından yürütülüyordu. 

 

Birland üretimin kalitesini ve üretimdeki hataları yeniden gözden geçirmek için Kalite Departmanları kurdu ve Ford ürün tasarım ve parça standartları ile standart bir kalitede üretilen ürünlerin denetlenmesini sağladı. Kalite yönetimi sayesinde Kalite departmanının sorumluluğunda ürün hatalarının tespit edilmesi sağlanmış oldu.

 

1920'lerde Dr. W. Shewhart kalite yönetiminde kullanılan istatistiksel metotlar geliştirmiştir. Bell laboratuvarları fizikçisi, Walter Shewart, telefon setlerinin seri üretimi için sıfır hata sağlayacak SQC'yi tasarladı. 1931'de kendisinin 'Economic Control of Quality of Manufactured Product' isimli kitabını yazdı. Bu kitapta kalite yönetimine daha belirli ve sınırlı bir tanım getirmiş ve üretimi geliştirecek, kaliteyi yükseltecek istatistiksel metotlar geliştirmiştir. İkinci Dünya Savaş'ı sırasında, Shewart'ın grubunun öncü üyeleri, W.Edward Deming ve JosephJuran, ikisi de ayrı ayrı bugün kullanılan metotları geliştirmişlerdir.

 


Whatsapp ile ulaşın